رييس محيط زيست تفت:
شهرستان تفت میزبان  600 گونه گياهي شناسايي شده ،6قلاده پلنگ، يك يخچال طبيعي دائمي و....می باشد


یزدفردا "محمدرضا خواجه در نهمين نشست شوراي روابط عمومي ها با روساي ادارات و خبرنگاران به تاريخچه اين منطقه اشاره كرد و گفت:به منظور حفاظت از عرصه هاي طبيعي و گونه هاي جانوري و گياهي شهرستان در سال 1352محيط باني شيركوه در منطقه دهبالا احداث شد و 14 مامور تا سال 1357 در آنها انجام وظيفه مي كردند كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي اين پاسگاهها جمع آوري شده ودر سال 1379 به عنوان منطقه شكار ممنوع شيركوه مجددا تحت حفاظت قرار گرفته و تا الآن فعال مي باشد.

وي وسعت منطقه شكار ممنوع را 50 هزار هكتار بيان كرد و گفت: با وجود اصلاحات و ساخت و ساز پاسگاه جديد ،قوانين و مقررات زيست محيطي خاصي در منطقه اعمال خواهد شد و اين وسعت به 60 هزار هكتار مي رسد.

محمدرضا خواجه مهمترين قابليتهاي مهم اين منطقه را تنوع پوشش گياهي آن عنوان كرد و گفت:بالغ بر 600 گونه گياهي شناسايي شده و در اصل دو سوم گونه هاي گياهي استان را شامل مي شود كه از اين تعداد 48 نوع گياه اندميك جزو فهرست ليست سرخ(گياهان بين المللي منقرض) قرار گرفته است.

وي همچنين از وجود 6 راسته پستانداران از 9 راسته پستانداران ايران در اين منطقه خبر داد و گفت:طبق سرشماري امسال 200راس كل و بز،150راس قوچ و ميش،6قلاده پلنگ،7قلاده كاراكل(گربه سانان) و ساير پستانداران مورد حفاظت قرار مي گيرند.

شناسايي گونه هاي با ارزش جانوري از جمله گرگ-سياه گوش-عقاب طلايي-آهو و... و گونه هاي گياهي مانند انغوزه-ارژن-بادام و انجير كوهي- درمنه و...،احداث و ساخت آب انبار و آبشخور در مناطق خشك و مرمت و بازسازي چشمه هاي طبيعي جهت جهت شرب حيات وحش ،جذب 20 نفر از افراد علاقه مند به همكاري با محيط زيست به عنوان هميار محيط زيست و صدوركارت همياري،دستگيري تعداد 29 نفر شكارچي متخلف و اعمال قانون در مورد آنها از مهمترين وظايف و اقدامات انجام شده توسط اداره محيط زيست شهرستان در بخش محيط زيست طبيعي در ده ماهه سالجاري مي باشد.

رييس اداره محيط زيست تفت همچنين از شناسايي اكوسيستم هاي ارزشمند طبيعي و چشم اندازهاي زيبا در شهرستان خبر داد و گفت:در اين زمينه چند منطقه از جمله برفخانه طزرجان كه بعنوان يك يخچال طبيعي دائمي در ارتفاعات شيركوه واقع گرديده و گنبدهاي آهكي توران پشت به عنوان آثار طبيعي ملي پيشنهاد گرديده كه در صورت مساعدت مسئولين مي توانند به ثبت برسند.

محمدرضا خواجه همچنين با بيان اينكه پروژه غارشناسي نيز از اولويتهاي كاري اين اداره در سال جاري مي باشد اظهار داشت در اين پروژه از كوهنوردان و صخره نوردان و زمين شناسان وهمياران محيط زيست و افراد آشنا به مناطق جهت شناسايي حالات و جنس سنگها و دوران زمين شناسي استفاده مي شود تا شناسنامه اي تحت عنوان غارشناسي تهيه و تنظيم گردد.

رسيدگي به 98 استعلام مربوط به استقرار صنايع و 22 استعلام مربوط به بهره برداري واحدهاي صنعتي ،رسيدگي به 32 فقره شكايات مردمي از واحدهاي آلاينده ،38 مورد پالايش و بازديد سرزده از واحدهاي صنعتي نيز از مهمترين اقدامات محيط زيست شهرستان در بخش محيط زيست انساني در ده ماهه سالجاري مي باشد.

دبير شوراي هماهنگي روابط عمومي ها نيز در اين نشست ضمن انتقاد از عدم شناخت وظايف و فعاليت هاي اين اداره در بين عموم مردم، برطرف كردن اين ضعف را وظيفه روابط عمومي دانست و گفت:نقش روابط عمومي در محيط زيست با محوريتي كه در آموزش و آشنايي عموم دارد مي تواند بسيار مهم باشد.

علي احمديان با بيان اين كه نشست هاي شوراي هماهنگي روابط عمومي ها با روسا و مسئولين روابط عمومي ادارات ناشي از وجود برخي مشكلات روابط عمومي ها و ضعف در اطلاع رساني است اظهار اميدواري اين عملكرد بيش از پيش در روابط عموميها تاثير گذاشته و شاهد پيشرفت آنها باشيم.

وي با تاكيد بر نشستهاي ماهيانه با خبرنگاران، از روابط عمومي ها خواست تا نشست ها، اقدامات و جلسات خود را به خبرنگاران اعلام نموده تا با انتشار آنها مردم هم از فعاليت مسئولين شهرشان بي خبر نمانند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا